וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השילוב המושלם בין תוכנה וחומרה

27.8.2015 / 15:53

בכל מחשב נדרש שיתוף פעולה קבוע ומדויק בין אלפי רכיבים, המבצעים עשרות מיליוני חישובים במקביל. איך מביאים את כל הרכיבים הללו לידי הרמוניה ואינטגרציה מושלמת

חשבתם פעם מה בדיוק קורה בתוך המחשב שלכם? איזה פלא מתרחש שם, המאפשר לכם לקרוא את השורות האלה? כשמסתכלים מבחוץ זה לא נראה מאוד מעניין, אך למעשה בתוך מארז המחשב מתרחשים בכל שנייה מאות מיליוני תהליכים, רובם ככולם מצריכים שיתוף פעולה מדויק בין רכיבים זעירים בעלי תפקידים שונים ומשונים. חישבו על מנוע המכונית שלכם - ואז הכפילו את מידת התחכום ומהירות התזמון הנדרשת פי כמה, ואתם בכיוון.

מחשב: חיבור עדין בין חומרה ותוכנה

אם עד עכשיו עדיין אינכם סבורים שמדובר באתגר גדול, בואו ונסבך את העניינים עוד קצת. בתחום המחשוב, מקובל לחלק את רכיבי המערכת לחומרה ותוכנה. החומרה היא "הברזל" הרכיבים הפיזיים מהם המחשב שלכם עשוי למעשה.

דוגמאות לרכיבים כאלה הם המעבד המרכזי, העסוק בחישובים מתמטיים מורכבים; זיכרון המחשב, קריטי לכל פעולה: התקנים שונים כדוגמת חיבורי USB או אנטנת WiFi, שהם אלו המאפשרים לכם להעביר למחשב הוראות ולהתחבר לרשת; ולוח אם, דרכו כל הרכיבים השונים הללו מתקשרים זה עם זה.

אולם רכיבי החומרה לכשעצמם לא עושים הרבה לבדם, מפני שהם זקוקים לפקודות מדויקות לפעולה. ההוראות הללו מגיעות מצד רכיבי התוכנה, הם אלו שתפקידם לקבל מכם הוראות - ולהפוך אותן לרצפים מתמטיים שאותם המחשב מסוגל להבין.

מערכת ההפעלה היא דוגמה לרכיב תוכנה קריטי, בלעדיו המחשב לא יידלק כלל. דפדפן אינטרנט הוא דוגמה לתוכנה שאתם כנראה עושים בה שימוש יום-יומי. בלעדיה, המחשב שלכם אולי יתחבר לאינטרנט באופן טכני, אך החיבור הזה לא יועיל לכם בדבר.

עכשיו כשאנחנו מבינים, לפחות ברמה הבסיסית, את הקשר בין חומרה לתוכנה ואת תפקידם הקריטי של שניהם בפעילות המחשב, בוודאי ברור לכם כי התאמה בין כל הרכיבים השונים חשובה מאוד לפעילותה המהירה והחלקה של המחשב, ולהפך - חוסר התאמה הוא מתכון מושלם לאיטיות מעצבנת, באגים ותקלות בלתי צפויות.

לקוחות בחנות אפל בניו יורק, יולי 2015. רויטרס
חנות אפל בניו יורק/רויטרס

התאמה מושלמת

חוסר התאמה כזה, למרבה הפלא, הוא כמעט ברירת המחדל בשוק ה-PC. יצרנים שונים פועלים בנפרד בפיתוח מוצרי חומרה ותוכנה, ואין להם שום אפשרות ריאלית להבטיח שכל אחד מהרכיבים הללו אכן עובד ללא תקלות עם כל רכיב אחר.

זהו משחק דומינו אין סופי וחסר סיכוי. תמיד ימצא חלק אחד שלא ממש מסתדר עם כל האחרים, והפתרון הטוב ביותר הוא פשוט לכבות ולעקוף אותו, או להתעלם מחלק מיכולותיו בכדי לנטרל את השפעתו על המערכת.

אפל היא אחת מיצרניות המחשבים היחידות בתחום שמפתחות את רכיבי החומרה והן את רכיבי התוכנה בעצמה. לעתים היא נעזרת בחברות חיצוניות (המעבדים המותקנים במחשבי אפל הם מעבדי אינטל, לדוגמא), אך גם במקרים אלו הפיתוח נעשה תחת השגחה צמודה ובדיקות רבות.

בנוסף, קו המוצרים של אפל מוקפד ומפוקס יותר מאשר זה של מתחרותיה. טווח מוצרים קטן יותר, משמעו שכל אחד ואחד מהמחשבים יכול לעבור בדיקות מקיפות ומקצועיות יותר בטרם הוא מגיע לשוק.

בנוסף לכך, אפל היא כמובן גם חברת תוכנה. היא מפתחת בעצמה את מערכת ההפעלה של מחשבי המק, OS X, הנחשבת לאחת המובילות בשוק ואחראית לטווח רחב של תוכנות לעבודה ויצירה (כמו מעבד התמלילים Pages, התומך באופן מלא בעברית), עריכת וידאו ותמונות, גלישה באינטרנט, שיחות צ'אט ועוד.

החזון של ג'ובס

כל אלו מתוכננים לפעול בצורה חלקה לחלוטין ביחד, ולהבטיח ביצועים אופטימליים מכל מחשב ומחשב. למעשה, לא אחת, דואגים משתמשים להסיר מיד לאחר הרכישה כל תוכנה שסופקה על ידי היצרן - שכן אלו בדרך כלל גורמות יותר נזק מתועלת. זה בהחלט לא המקרה עם מחשבי אפל.

עוד ב-1982, הרבה לפני האייפוד והאייפון שהזניקו את אפל לעמדתה כיום, אמר סטיב ג'ובס באחד מכנסי המפתחים בהם השתתף את אחד מציטוטיו המפורסמים: "אנשים שרציניים בקשר לתוכנה, חייבים לבנות בעצמם את החומרה".

זו המנטרה המובילה את אפל מאז ועד היום, כחברה המקפידה על פיתוח משותף של מוצרי חומרה ותוכנה כך שיתאימו זה לזה באופן מושלם. זו לא הדרך הזולה או הפשוטה ביותר לייצר מחשבים, אך באפל מאמינים כי זו הדרך הנכונה. את יתרונות השיטה ירגיש כל לקוח, מעורך וידאו מקצועי ועד משתמש ביתי שייהנה מחוויה חלקה, בטוחה ומהנה הרבה יותר.

וואלה! NEWS בשיתוף iDigital
  • עוד באותו נושא:
  • אפל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully