וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לתת לבלוטות הטעם לדבר: תחרויות היין שמביאות מדליות לישראל

5.9.2017 / 12:06

כשכל המתמודדים בעלי מעמד שווה ויקב ממדינה קטנה יכול לגבור על יקב מבוסס מאזורי יין מפורסמים בעולם, תחרויות היין הבינלאומיות הופכות לזירה מרתקת. היינות הישראלים זוכים במדליות ובתארים מכובדים, אבל איך מתנהלות התחרויות והאם כדאי להשתתף בהן? עשינו לכם סדר

יין אדום נמזג לכוסות. ShutterStock
מבחן הטעימה העיוורת הוא המבחן הכי אובייקטיבי שקיים/ShutterStock

בעידן פייסבוק וטוויטר זורמות אליכם שפע של המלצות מחברים על מקומות בילוי ומוצרי מזון, אבל מה שטוב לחבר אחד לאו דווקא טוב לחבר אחר ולהפך. יש דבר אחד שלא יכול להטעות אף אחד: מבחן טעימה עיוורת. במבחן זה, השופטים המומחים בתחומם שופטים את המוצרים כשהם אינם יודעים מה הם טועמים – ללא ספק, המבחן הכי אובייקטיבי שקיים. ענף היין אינו זר למבחן הטעימה העיוורת ובמסגרת תחרויות שנערכות מסביב לעולם מוענקות מדליות ליינות בקטגוריות שונות על בסיס טעימה של מומחים בתחום. בדרך זו, כל השחקנים שמתמודדים בתחרות הם בעלי מעמד שווה ויקב ממדינה קטנה יכול לגבור על יקב מבוסס שנמצא באזורי היין המפורסמים ברחבי העולם. לכן דרך נוספת ומצוינת לבחור יין היא להעדיף את היין שזכה בתחרויות יין בינלאומיות.

רוצים להשתתף בתחרות יין? אלה התנאים

היקבים שולחים יין שכבר מבוקבק ומתווה ונמצא במחזור המכירות, כלומר יין שנמצא על המדף בסופרמרקט או בחנות היינות

הכניסה לתחרויות יין בינלאומיות עולה לפחות כמה מאות יורו, ובהחלט ייתכן שיקב יוציא כספים רבים וישתתף בתחרויות רבות אך לא יזכה במדליות או בעיטורים. בכלל לא בטוח שהשתתפות בתחרויות היא דבר טוב עבור יקבים קטנים שמנסים לשרוד בשוק. היקב חייב להיות בטוח באיכות היין שהוא שולח לתחרות על מנת שההשקעה הכלכלית תשתלם.

אם תהיתם, היינות שמשתתפים בתחרויות הבינלאומיות השונות חייבים להיות יינות מן השורה. היקבים לא יכולים לעשות עם היינות שום דבר מיוחד. רוב התחרויות, אם לא כולן, דורשות באופן מובהק שהיקבים לא יגישו לתחרות יין ממיכל קטן שכולל פחות מאלף ליטר וגם שעל היין תהיה תווית שתואמת את התווית המקורית של המוצר. בשורה התחתונה - היקבים שולחים יין שכבר מבוקבק ומתווה ונמצא במחזור המכירות, כלומר יין שנמצא על המדף בסופרמרקט או בחנות היינות. עם קצת פחות מזל, היין שיגיע אליכם הביתה היה יכול למצוא עצמו בתחרות יוקרתית באירופה.

ברוב התחרויות, המדליות ניתנות ליינות בודדים בקטגוריות שונות על בסיס טעימה עיוורת, ומחולקות מדליות זהב, כסף וארד. ישנן תחרויות שבהן יש טווח ניקוד אותו מעניקים השופטים, וכל יין שבטווח הזה זוכה בפרס בקטגוריה מסוימת.

טעימת יינות בדרום אפריקה. ShutterStock
כל יקב רוצה לייצר יין עם אמירה/ShutterStock

מעריכים ייחוד וחדשנות

ישנם אלפי יקבים ברחבי העולם ומאות זנים של ענבים ואת כולם מאחד הרצון להכין יין שמאפיין את המקום ואת אנשיו, יין שלגימה ממנו תמחיש את ייחודו של היקב

כל יינן רוצה להביא את עצמו לבקבוק ולייצר אמירה אישית, להביא לתעשייה משהו חדש ולהעניק לצרכנים – כלומר לנו – טעם אחר וארומה שונה, שהופכים את היקב לייחודי ואת היין שלו למשהו שנאהב לשתות. באופן טבעי, כיקב מוביל במדינה ששואף ליצור טעמים עם אמירה, יקבי ברקן משתתפים שנים רבות בתחרויות וצברו למעלה מ-250 מדליות. למעשה, ברקן הוא היקב הישראלי המעוטר ביותר בתחרויות יין בינלאומיות. בהתחשב בכך שאלפי יינות ישראלים נשלחים מדי שנה לכל התחרויות, מדובר בהישג מרשים עבור היקב.

בין התחרויות הבינלאומיות בולטת במיוחד התחרות "Decanter" שערך כתב העת המפורסם ליין ואלכוהול תחת אותו השם, בה זכה ברקן בשש מדליות. בתחרות זו, מהגדולות בעולם, הוגשו לבחינה 16,023 יינות מארצות שונות שנשפטו בידי 204 שופטי יין מרחבי העולם, ובתוכם 94 Master of Wine ו- Master Sommelier. בתחרות IWC (אתגר היין הבינלאומי, תחרות המתקיימת זה 34 שנים ונחשבת לאחת משלוש התחרויות המרכזיות בבריטניה) לשנת 2016 זכה ברקן בשלוש מדליות. מדליות אלה, שבהן זכו יקבי ברקן ויקבים אחרים בעולם, הן חלק מתהליך ארוך שמתמצה בכך שאומנות עשיית היין מבוססת על אמונה ביין טוב, הגורם להנאה בזכות איכותו הטבעית.

מאחורי כל בקבוק יין יש סיפור שמשלב אנשים, אדמה וידע. ישנם אלפי יקבים ברחבי העולם ומאות זנים של ענבים ואת כולם מאחד הרצון להכין יין שמאפיין את המקום ואת אנשיו, יין שלגימה ממנו תמחיש את ייחודו של היקב. יצרים, תשוקה וטעימה עיוורת: כל אלה עומדים מאחורי סיפור ההצלחה של היינות שמחכים על המדפים. תודו שפתאום היין טעים ומרגש עוד יותר.

וואלה! NEWS בשיתוף יקבי ברקן
  • עוד באותו נושא:
  • יין
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully