פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      כך תעמדו בפיתוי: התשובה הבריאה של הטבע לצורך בטעם מתוק

      תאוות המתוקים עלולה להיות מכשול בדרך שלנו לשמירה על משקל בריא, אבל מסתבר שאפשר להתגבר עליה גם מבלי לוותר על הפינוק: קבלו את היתרונות העצומים של הפרי המושלם למי שמנסה לשמור על הגזרה

      תמרים (ShutterStock)
      "ממתק" טבעי. תמרים (צילום: ShutterStock)

      תאוות המתוקים עשויה להיות מכשול משמעותי בדרך שלנו לשמירה על משקל בריא. כולנו אוכלים מאכלים מתוקים מפעם לפעם - מי יותר ומי פחות - ויש לכך מגוון סיבות, שניתן לחלק אותן באופן עקרוני לשתי קבוצות: סיבות פיזיולוגיות וסיבות התנהגותיות. אבל אפשר לנצח את הצורך הכמעט בלתי נשלט הזה, ולמען האמת זה אפילו די פשוט וקל. הטבע יצר לנו "ממתק" טבעי שאת סגולותיו ויתרונותיו הרבים אנו מגלים יותר ויותר עם כל יום שעובר. תמר, הפרי הכי ישראלי ובריא, יכול להיות במקרים רבים גם הפיתרון לתשוקה היומית למתוק. איתו, אפשר גם לשמור על הגזרה וגם על הבריאות

      אז מהן הסגולות של התמר כתחליף למתוק לא בריא אחר? כדאי להתחיל בהסבר קצר: התמר הוא למעשה שם כולל למשפחה שלמה של זנים, כשלכל זן הקסם והטעם שלו. המג'הול הגדול והעסיסי, לדוגמה, הוא הזן המובחר והפופולרי מכל, ובנוסף הוא גם גאווה ישראלית - 70 אחוז מתמרי המג'הול הנמכרים באירופה מגיעים מישראל.

      תמרים תמר מג'הול (יח"צ , זיו ריינשטיין)
      הזן הפופולרי והאהוב מכולם. תמרים מזן מג'הול (צילום: זיו ריינשטיין)

      למג'הול, כמו גם לזני התמרים האחרים, יש ערך קלורי נמוך יחסית (כ-57 קלוריות בלבד לתמר מג'הול גדול אחד), מרקם של טופי וטעם עשיר. נוסף על כך שהם מספקים אנרגיה, בתמרים יש תכולה גבוהה של סיבים תזונתיים (כ-5-8 גרם סיבים ב-100 גרם תמרים) והאינדקס הגליקמי שלהם (קצב ספיגת הפחמימות לדם) בינוני. המשמעות: אכילת תמרים לא רק עונה על הצורך במתוק, אלא גם מעניקה תחושת שובע למשך זמן רב יותר. ואם לא די בכך, התמרים מהווים גם מקור למגוון רחב של מינרלים כגון - אשלגן, מגנזיום, ברזל, סידן, זרחן, אבץ, נחושת ומנגן. במילים אחרות: התמרים הם התשובה הבריאה של הטבע לתשוקה למתוק.

      סיבה נוספת שתמרים יעילים כל כך לתזונה בריאה נעוצה בכך שהם עשויים לשפר את תפקוד מערכת העיכול פלאים. ממצאי מחקר שפורסם לאחרונה מצביעים על כך שצריכת תמרים יכולה לסייע בשיפור תדירות היציאות. כן נמצא כי לתמר העשיר הן בסיבים תזונתיים והן בנוגדי חמצון, פוטנציאל לתרום להפחתת הסיכון להתפתחות תהליכים סרטניים במערכת העיכול. מה הפלא ש יותר ויותר תזונאים ודיאטנים ממליצים על צריכה מוגברת של תמרים.

      תמרים לצד כוס תה (ShutterStock)
      מתוקים ובריאים. תמרים (צילום: ShutterStock)

      שני תמרים בינוניים או שלושה קטנים מהווים ארוחת ביניים מהנה ובריאה. היתרונות שלהם לעומת מתוקים אחרים עצומים, קודם כל משום שהם דלים בשומן. תכולת השומן בתמרים אפסית, ורק לשם השוואה, בממתק שוקולד טיפוסי יש 30 אחוזי שומן ומעלה. השילוב של גלוקוז ופרוקטוז בתמר עם סיבים תזונתיים שמצויים בתמרים הופך אותם לחטיף אנרגיה טבעי ובריא, במיוחד לספורטאים שזקוקים לאנרגיה זמינה.

      מחקרים שנערכו באוניברסיטאות הכי יוקרתיות בארצות הברית גילו כי הקפדה על אכילת תמרים מדי יום תהפוך אתכם לבריאים יותר בטווח הארוך. מלבד יכולתם לפצות על הצורך במתוק מעובד ולא בריא, הם גם משמשים לעתים כמשככי כאבים (בעיקר בזכות המגנזיום הרב שיש בהם) ועוזרים להימנע מלחץ דם גבוה ושבץ. בקיצור, עשו לעצמכם טובה ותצטיידו בהקדם בקופסת תמרים. לא משנה הזן, העיקר שיהיה.