פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      תכירו: חטיף האנרגיה החדש שלכם

      תשכחו מג'לים מרוכזים ודביקים ומחטיפים יקרים: תמרים הם בעצם כל מה שאתם צריכים כדי להתאמן טוב

      מועצת התמרים (יח"צ)
      הפתרון הטבעי לפעילות ספורטיבית (צילום: יח"צ)

      כדי להבין את היתרונות הרבים שטמונים באכילת תמרים לפני, במהלך ואפילו אחרי פעילות ספורטיבית מאומצת צריך לרוץ על זה. התמרים עשירים בפחמימות, המספקות באופן יעיל את הצורך באנרגיה זמינה לפעילות השרירים, לפני אימונים, במהלכם ואחריהם. כמו כן, הם מכילים שילוב של גלוקוז ופרוקטוז. לאחרונה התברר ששילוב זה יכול לסייע בהעלאת קצב ניצול הפחמימות בזמן מאמץ גופני ממושך, כגון ריצה, רכיבה על אופניים ועוד.

      מדובר בפרי דל בשומן שצריכתו אינה מכבידה על מערכת העיכול, כיוון שהשומן נוטה להאט את התרוקנות הקיבה. תמרים מכילים פחות מ-0.5 אחוז שומן, לעומת חטיפי דגנים רבים המכילים תוספת שמנים או שומנים מוצקים, שיכולה לנוע בין 15-5 גר' ל-100 גר' ואף יותר. שני תמרים בינוניים מכילים כ-82 קק"ל, כ-19.5 גר' פחמימות וכ-0.05 גר' שומן. 10-15 דקות לפני תחילת אימון, ניתן לאכול לדוגמה 1-2 תמרים בינוניים, ואף לשלב תמרים כמקור אנרגיה במהלך אימון, בזמן מאמץ גופני ממושך.

      לא בכדי ממליצים תזונאי הספורט לצרוך אותם בקביעות לפני פעילות ספורטיבית ממושכת. העובדה כי תמרים נחשבים קלים לנשיאה ועיכול רק מחדדת את ההמלצה לצרוך אותם גם במהלך הפעילות, על מנת להעלות את רמת הסוכר בדם.

      מתוק בלי שומן

      רצים למרחקים ארוכים מכירים היטב את ההרגשה. ריצות ממושכות מחסלות את מאגרי האנרגיה הזמינים של הגוף ואם רוצים להמשיך ולעמוד על הרגליים יש צורך באספקת אנרגיה חיצונית. לעתים קרובות, נמצאים שם הג'לים המרוכזים וחטיפי האנרגיה, אבל לא כולם יכולים לעכל אותם במהירות. כמו כן, מחירם גבוה והם מצריכים שתיית מים.

      תמרים, יודעים אותם רצים, הם פתרון מצוין. התמרים אינם עוברים תהליכי עיבוד, כמו חלק מחטיפי הדגנים, והממתקים. עובדה זו מאפשרת לחסוך בצריכת מקורות אנרגיה מעובדים, העשירים בקמח לבן, סוכרים מוספים ושומנים מוספים. התמרים אף.מתייבשים על העץ, כחלק מתהליך ההבשלה הטבעי שלהם, ללא תוספת של חומרים משמרים או צבעי מאכל מלאכותיים.

      לעומת מקורות האנרגיה המעובדים, התמרים מספקים כמות משמעותית של מינרלים, כדוגמת אשלגן, מגנזיום וסידן, וכן נוגדי חמצון. כל הרכיבים הללו חשובים לעוסקים בפעילות גופנית. בכלל, להרכב הרכיבים הבריאותיים בתמר, חשיבות לשמירה על בריאות כלי הדם והלב ואף לחוזק העצם.

      אישה רצה (ShutterStock)
      עייפים? קחו תמר (צילום: shutterstock)

      2-3 תמרים לפני אימון

      כלל ברזל הוא לא לצאת לאימון על בטן ריקה. אחרי שתיית כוס מים, אכילה היא הדבר הנחוץ ביותר למי שיוצאים לאימון, במיוחד אם מדובר על שעות הבוקר המוקדמות. גם כאן התמרים ממלאים תפקיד חשוב מאוד. אכילתם לפני אימון תספק את תחושת השובע הנדרשת ותעלה את רמת הסוכר שירדה אחרי שנת הלילה.

      מדובר בפרי בריא ודל שומן שצריכתו במסגרת תזונה מאוזנת לא תורמת לעלייה במשקל הגוף.

      קיימים בשוק זנים שונים של תמרים בעלי טעמים ומרקמים שונים, כך שכל אחד יכול לבחור את הזן המועדף עליו: מג'הול העסיסי והמתוק, חלאווי בטעם טופי קרמל, דקל נור בטעם דבש; דרי השוקולדי, אמרי המעט יבש ומתקתק, חדראווי הארומתי, תמר צהוב (ברהי) – קריספי מתוק ותמר לח (חיאני) הגלידתי והמרענן. כל מה שנשאר הוא לבחור את הזן המתאים להעדפות הטעם האישיות, ולצאת לאימונים.

      כל הסיבות לאכול תמרים