וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המק הוא בשביל המורה

התפרסם בשיתוף מערכת וואלה!

16.10.2014 / 13:36

מהפכת המחשוב לא פסחה על כיתת בית הספר, וגם אתם, המורים שאולי קצת חוששים מכל הטכנולוגיה הזאת, חייבים להצטרף אליה. מילה של מורה שה-MacBook Air שינה את חייה

תלמיד משתמש בטאבלט בשיעור. ShutterStock
הדרך למרכז הקשב עוברת בכבל USB/ShutterStock

נעים להכיר, אני מורה צעירה באחד מבתי הספר התיכוניים במרכז הארץ. בשנים האחרונות יצאתי למסע עיקש אל מרכז הקשב של התלמידים שלי, מסע שבמהלכו גיליתי את ה-MacBook Air. המחשב הנייד החזק והחתיך של אפל מאפשר לי להיות המורה שחלמתי: מתחדשת ועדכנית ועם זאת מרוכזת ועקבית. בזכות המחשב הצלחתי ליצור בכיתה אווירת למידה מלאה בגירויים ובאתגרים, להשיג מעורבות הולכת וגוברת בנעשה בשיעור ולפתוח אפיקי ידע שהפכו את חווית הלמידה לצבעונית ומסקרנת.

רוצים להצטרף אלי? רשת איידיגיטל מעניקה הנחה מיוחדת למורים לרגל פתיחת שנת הלימודים

עבודה מכל מקום

יום עבודה של מורה לא נגמר עם הצלצול. פעם כדי להמשיך לעבוד הייתי מוכרחה למהר הביתה. היום ה-MacBook Air לא יוצא לי מהתיק. הוא דקיק ועמיד, שוקל קצת יותר מקילוגרם, ומחליף חלק ניכר המטען הכבד שכולם מכירים בתור "תיק המורה" האימתני. אני יכולה לשלוף אותו ולעבוד בכל מקום ובכל רגע שאבחר – בבית קפה, במרפסת אצל חברה או על ספסל בפארק. חוויית העבודה זורמת יותר ואפילו מהנה, החלונות נפתחים, ואני בונה לי מערכי שיעור מגוונים ועשירים יותר בסביבת עבודה יצירתית. פעם פחדתי מתדמית המורה – חששתי להיקבר בחדר המורים מבלי לראות אור יום. בזכות הרכישה החדשה שלי אני מרגישה עדכנית, אני נהנית לעבוד גם בחוץ בשעות פחות שגרתיות עם כל ה"תל-אביבים החופשיים". באיזשהו מקום אני מרגישה שנשארתי גם סטודנטית.

ניצול עמדות חכמות

כיום, כמעט כל כיתה מעמידה לרשותי עמדה חכמה הכוללת מקרן ומערכת סאונד. ה- MacBook Air שלי נדלק בתוך שניות בזכות זיכרון ה-Flash ומתחבר לעמדה החכמה בעזרת כבל אחד. הכול עובד חלק, בלי תקלות ובלי עיכובים. החיבור מאפשר לי להקרין סרטים ולהשמיע אודיו באיכות שסוחפת את התלמידים אל מחוזות אחרים. בתוכנת המצגות של אפל Keynote אני מכינה בקלות מצגות צבעוניות, מלאות בדימויים, בסרטונים ובשירים, מצגות שמאפשרות לי להמחיש רעיונות ומושגים שפעם תיארתי רק במילים. תכנית הלימודים ומערכי השיעור שלי הפכו לעשירים יותר ואני כבר לא צמודה לספר.

כמורה להיסטוריה, אני נעזרת במק שלי כדי להראות לתלמידים סרטי תעודה ואף סרטי קולנוע מימינו - כך החומות בין החומר הנלמד לפרקטיקה של החיים הוסרו, הילדים מזהים את העולם שלהם בתוך הכיתה. אני יכולה להראות להם סרט שנעשה לפני שנתיים על קומוניזם ולשתף מהתיקיות שלי במאמרים. השנה למשל אני מלמדת על הנאציזם ואני מתכוונת להקרין את סרטו הנפלא של צ'ארלי צ'פלין "הדיקטטור הגדול".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

משימות קבוצתיות ומערכת ידע שיתופית

ה-MacBook Air הוביל אותי למהלכי חקר שיתופיים בכיתה, כאלה שמאפשרים לתלמידים להקיף נושא אחד משותף מזוויות שונות. אני נותנת לכל קבוצה של תלמידים תת-נושא שאותו היא חוקרת, ויחד מתקבלת תמונה רחבה ושיתופית שמאפשרת לנו להרחיב את הידע שלנו בנושא. אם פעם כולנו למדנו את אותו הדבר - היום בזכות מאגרי המידע הממוחשבים ושיתוף הקבצים ב-iCloud, כל תלמיד יכול להפליג אל האופק בנתיב משלו ולהרחיב את היריעה בשביל כולם. הלמידה הופכת למשותפת והשלם אכן גדול מסך כל חלקיו.

כשאני הייתי תלמידה והתמודדתי עם עבודת שורשים, ההורים שלי היו מבועתים מכמות התמונות שנעלמו מהאלבום המשפחתי שלנו. היום בתור מורה יצרתי יחד התלמידים מאגר תמונות עצום שיכול לשמש אותם גם לדורות הבאים. התלמידים סרקו תמונות בהינף יד ויצרו מצגות נפלאות ב-Keynote. הם הציגו אותן בפני כל הכיתה ואף הסתכלו בבית עם ההורים על מצגות של אחרים. התגובות היו נפלאות ואני הרגשתי שהפרויקט יצא ברמה אחרת לגמרי בזכות הטכנולוגיה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

חווית שימוש קומפקטית ונוחה

פעם הייתי נוהגת לשאת על גבי ספרי לימוד וחומרי העשרה רבים ששקלו המון. היום הכול נמצא על ה- MacBook Air ששוקל כמו מחברת ונכנס בקלות לתיק קטן. אני כבר לא מסתבכת עם ספרים מלאים בסימניות ובפתקיות ומארגנת הכול מבעוד מועד במצגת Keynote נהירה שמסייעת לי לדבר בחופשיות מבלי לאבד קו מחשבה רציף. המצגת מרכזת ומפקסת את התלמידים ביתר קלות. גם אם אני מגיעה מעט עייפה לשיעור, אני יודעת שהמצגות שהכנתי בתחילת השנה יסייעו לי לאורך כל השנה. בזכות הצבעוניות שלהן, הדוגמאות והיצירתיות, הקשב של הילדים מושג בקלות, גם ביום שבו אני פחות אנרגטית.

נגישות וזמינות לרשת

לפני שהכנסתי את ה-MacBook Air שלי אל תוך הכיתה, חששתי להיתפס לא מוכנה, לא יודעת. אם תלמיד היה שואל אותי שאלה שלא הייתי מוכנה לה, הייתי נבהלת, רושמת לי בצד ומקווה לזכור ולחזור אליו עם תשובה. היום אני יכולה לבדוק את עצמי בכל רגע נתון מבלי להירתע. האינטרנט נמצא תמיד לרשותי. מעבר לכך, אני יכולה לבדוק מיילים ולהישאר מחוברת תוך כדי שיעור, אני לא מאבדת קשר עם העולם החיצון ויכולה לשלב משימות בתוך הכיתה.

לי למשל, יש פוביה גדולה מתאריכים. ההיסטוריה מלאה בפרטים על אישים ועל קרבות ולא הכול אני זוכרת בעל-פה, ובטח לא כשאני ניצבת מול כיתה רועשת. לפני שהכנסתי את המחשב לכיתה זה היה פחד שממש ליווה אותי משיעור לשיעור. היום אני יודעת שאני תמיד יכולה לבדוק את עצמי תוך כדי. הצצה קטנה במחשב ואני מסודרת. הילדים לא מעריכים אותי פחות. להיפך, אני מרגישה אנושית יותר ומראה להם עד כמה האינפורמציה זמינה. מובן שאני יודעת כבר להשתמש באתרים מהימנים ואני מלמדת גם את התלמידים שלי לברור. לא כל החומרים נמצאים בספרייה והרשת מקור ידע מצוין אם יודעים איך להשתמש בו.

עדכניות

הפסקתי לפחד מאפליקציות, מתוכנות, ממשחקי מחשב ואפילו מרשתות חברתיות - הכול מונח בכף ידי. אני ניגשת אליהם מתוך חוויה של היכרות. חשוב לי לציין שעם הממשק הפשוט של אפל, שלב ההתוודעות היה קצר מאוד. הכול בו אינטואטיבי, זורם בקלות; גם מורה ותיק, שתמיד קצת נרתע ממחשבים, יכול להשתלט עליו צ'יק צ'ק. גם העובדה שאין צורך בהתקנת תוכנות נוספות אחרי הקנייה והעובדה שנמנעות ממני שלל התקלות שמלוות את העבודה על פי.סי רגיל עזרו מאוד לי להפוך את המחשב לחלק בלתי נפרד מהיומיום שלי בכיתה.

עכשיו אני יותר מעורה בעולם של בני הנוער ויודעת מה יכול להיות רלוונטי לנו בחוויית הלמידה. ההרגשה האישית שלי השתפרה. מאז שה-MacBookAir שלי הפך למלווה הקבוע שלי בכיתה, אני מרגישה שאני עומדת בקצב של התלמידים. כעת אנחנו נפגשים באמצע - אנחנו כבר לא במאבק, אלא בשיתוף פעולה מהנה.

  • עוד באותו נושא:
  • מחשבים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully