וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא דומה לשום טיול שעשיתם: מסע מיוחד במרחבי השלג של לפלנד

30.8.2017 / 8:26

מפלים קפואים, רפטינג, דיג דרך חור בקרח ושיט על שוברת קרח. לפלנד נחשבה כמוקד משיכה להרפתקנים, בפועל היא מסתמנת כלהיט לזוגות, צעירים ולמשפחות, ומסתבר שהיא לא מקום למבוגרים בלבד. "לא אשכח בחיים את בני בן ה-7 שואג על הכלבים במזחלות ונהנה מאופנועי השלג"

הזוהר הצפוני מעל לפלנד. ShutterStock
הזוהר הצפוני מעל לפלנד/ShutterStock

כלבי האסקי שדוהרים על מרחבי השלג הלבן, הזוהר הצפוני שמקרין את אורו הירוק אל האופק, אגדות על אלים נורדיים ומזחלות שלג כאמצעי תעבורה לגיטימי. נשמע לכם קסום? גם לניר כספי, שבחר לנסוע ביחד עם בנו אלון לטיול מאורגן למשפחות בלפלנד. "נסענו לטיול של שבוע ללפלנד, שמרכזו בעיר רובניימי" אומר כספי. "בכל יום יצאנו משם לאתרים אחרים. רכבנו על מזחלות עם כלבי האסקי ועם איילי צפון, יצאנו לטיולים רגליים בשלג עם נעלי שלג, הגענו אל המפל הקפוא, עשינו קפיצות סקי, שיחקנו הוקי על הקרח, רכבנו על אופנועי שלג, שטנו בשוברת קרח, ביקרנו בארמון הקרח ובבית של סנטה קלאוס ועשינו עוד המון פעילויות שתכלס אי אפשר כמעט לעשות בשום מקום אחר, ואפילו אכלנו בסניף מקדונלדס הצפוני בעולם".

תיירים על מזחלת שלג בלפלנד. ShutterStock
תיירים על מזחלת שלג בלפלנד/ShutterStock

הכפר של סנטה קלאוס ושמורת הטבע הנדירה ביופייה

רובניימי (Rovaniemi), העיר ממנה יוצאים לכל הטיולים והאטרקציות, היא בירת חבל לפלנד והעיר הגדולה ביותר בצפון פינלנד. יש בה מוזיאון מיוחד, המעוצב כצינור זכוכית ענק, הסוקר את חיי הלאפים ואת תולדותיה של לפלנד. כחמישה קילומטרים מהעיר רובניימי, נמצא הכפר של סנטה קלאוס - אתר הכולל את "לשכתו של סנטה קלאוס", בה ניתן לפגוש באדם המחופש בדמותו. אל לשכה זו שולחים נוצרים רבים מרחבי העולם מכתבים ובהם בקשות ומשאלות, ודברי הדואר הנשלחים מהכפר נחתמים בחותמת מיוחדת. דרומית לרובניימי נמצא פארק חיות הבר ברנוא. הפארק הוקם בשנת 1983 ובו 55 זנים שונים של חיות בר וציפורים החיות בסביבת המחיה הטבעית שלהם. בפארק ישנו שביל הליכה מרהיב ביופיו באורך 2.5 קילומטרים שממנו אפשר לראות טורפים, יונקים וציפורים שהתאימו עצמן לאקלים הארקטי של לפלנד.

רובניימי נמצאת ממש בסמוך לחוג הקוטב ובמהלך השנה יוצאות אליה מישראל מספר טיסות ישירות, כשהעונה הטובה ביותר להגיע אליה היא בכלל בסוף החורף. חודשים פברואר-מרץ, שהם חודשי תחילת האביב בלפלנד, הם האולטימטיביים לטיול בה. זהו גם הזמן בו אפשר לחזות בתופעת הזוהר הצפוני ("אורורה בוריאליס") בשעות הערב המאוחרות.

אמנם הטמפרטורה עדיין נושקת בחודשים אלה לאפס מעלות, אבל לפלנד מרהיבה ביופייה כשהיא מכוסה בשלג, וניתן עדיין לראות בעונה זו את האגמים והמפלים הקפואים - כל זאת בלי לקפוא מקור, שיכול להגיע בשיא החורף גם למינוס 30 מעלות. "לפני שיצאנו היה חשש מהקור, וגם קצת התרגשות" אומר כספי. "אבל מהרגע שיצאנו משדה התעופה נסענו להאנגר הצטיידות, ושם, ממש כמו בשרשרת חיול, כל אחד קיבל קיטבג ועבר בין הדלפקים השונים כדי לקבל את כל הציוד הנדרש, סרבל (חרמונית), כפפות מיוחדות, נעלי שלג, גרבי צמר. את הכול מודדים במקום ועולים לאוטובוס חזרה כבר לבושים. הציוד הזה ליווה אותנו עד שעה לפני ההתייצבות בשדה התעופה חזרה כך שבעצם לא השתמשנו בכלל במעיל מהבית ולא בנעליים או גרביים. מה שכן הורו לנו להביא זה גופיות תרמיות וכובעים, שהיו חשובים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

שיט על שוברת הקרח Sampo

"החוויות שם הן כאלה שאתה לא יכול למצוא באף טיול"

מחוץ לרובניימי מחכה עולם קסום של נופים פראיים ותופעות טבע מיוחדות. "מדי שנה אנחנו מוציאים 1,700 ישראלים לטיולים מאורגנים בלפלנד", אומרת ויקטוריה גור אריה, מנהלת חטיבת האינטרנט בחברת הטיולים "אופקים", שמפיקה בין השאר טיולים מאורגנים ללפלנד. "במשך שנות העבודה שלי שמעתי שהמטיילים דיברו על חוויה באמת מיוחדת, והרבה חזרו על המשפט 'זה לא דומה לשום דבר אחר', ולכן החלטתי לקחת את הבן שלי לאחד הטיולים. הטיול עצמו באמת לא דומה לטיולים האחרים. אם זה מבחינת קצב הטיול והעובדה שהוא פחות אינטנסיבי ויותר איטי, וגם מבחינת הנופים והחוויות. ברובניימי יש שני מרכזי קניות גדולים, אבל ממש לא מדובר ביעד קניות. גם בערבים הכול יותר אינטימי ושקט, יושבים בבר המלון או יוצאים לערב קריוקי או לסרט שהחברה מפעילה במיוחד. אבל העניין האמיתי בלפלנד הוא הטבע והאווירה המיוחדת. מרבדי השלג הלבן, כמות העצים, האוכל המשביע והמנחם שכולל המון תבשילים עם תפוחי אדמה, בשר וגם הרבה דגים ופירות יער. זאת בנוסף לתנאים שיש שם - השקט האלוהי, והשמיים הכחולים והבהירים אל מול הלובן של השלג. הכול מייצר חוויה אחרת, מאוד שונה ונפלאה".

לפלנד היא מוקד משיכה להרפתקנים וחובבי טבע, אבל היא מתאימה גם למשפחות. יש בה טירות קרח מרהיבות, מפלים קפואים והזוהר הצפוני מרצד בשמיים. זה המקום שבו אפשר לעשות רפטינג, ליהנות מספארי איילים, לנסות לדוג דגים דרך חור בקרח ולרכוב על מזחלת הרתומה לכלבי האסקי. מעיר הנמל קאמי, המרוחקת שעה נסיעה מרובניימי, יוצאים לשיט על שוברת הקרח "Sampo" במפרץ בוטניה הקפוא.

המשרד של סנטה קלאוס סמוך לעיר רובניימי, לפלנד. ShutterStock
המשרד של סנטה קלאוס/ShutterStock

"לראות את הילד שלי בן ה-7 משתולל בקור, שואג על הכלבים במזחלות ונהנה מאופנועי השלג ואז לעצור לשתות איתו שוקו חם בכל נקודה - אני לא אשכח את זה בחיים", מוסיפה גור אריה. "אחת החוויות שזכורות לי במיוחד היא שהלכנו במסלול מעגלי ביערות, חטבנו עצים ואז הדלקנו מדורה וצלינו מעליה מרשמלו. או שחצינו נהרות קפואים עם אופנועי שלג ואז עצרנו, קדחנו חור בנהר וניסינו לדוג דגים. אלה חוויות שבאמת אי אפשר למצוא בשום מקום אחר".

"רצינו משהו מיוחד, לא עוד טיול 'רגיל'", מסכם כספי. "שיהיה מגניב, שיהיה על מה לספר לחברים אבל לא רחוק מדיי, שיהיה טבע, שישלב חוויות אקסטרים, אבל מחושבות, ושמשפחות יוכלו לקחת בהן חלק. בלפלנד יש את כל אלה. נסענו לחבל ארץ הכי לא מוכר, גם לא ברמה התיאורטית. קרוב לקוטב, עם תנאי אקלים קיצוניים, שפה משונה ואוכל אחר. החוויות שם הן כאלה שאתה לא יכול למצוא באף טיול. לדוגמה, היה שלב בטיול שהורידו אותנו משוברת הקרח, באמצע הים הקפוא, בחליפות ציפה מיוחדות, אל תוך המים הקפואים. שחינו בין שברי הקרח הגדולים לעשר דקות אדירות, שבחיים לא חשבתי שאחווה, וכל זה במרחק טיסה קצר של חמש שעות מהארץ".